Visszatekintés I. – 1994-től 2005-ig

1994. „Az alapítás”
Két beltag, egy kültag – így indul a Menet-Trend Bt. január 1-én. Szerény 28m2-es iroda egy panelház 6. emeleti tűzfolyosóján. A tevékenység közvetítői kereskedelem, árukészlet nincs. Az öreg 20 éves „verdát” évenként 1000 forintért átveszi egy bontó, marad egy 250-es ETZ (motorkerékpár) a ki- és beszállításra. Amit megígérünk, az időre ott van a megrendelőknél. Minden a szervezésen múlik, ezért mindent beleadunk. Nincs pénz reklámra, mégis jönnek be hívások, és gyarapodik a megrendelési állományunk. Működik az ajánlás! Megdolgozunk érte, de ketten már nehezen bírjuk. (A kültag nem veszrészt a napi munkában…)

1995. „Az első csalódás”
Most kell bebizonyítanunk, hogy kiálljuk a próbát! Nem könnyű talpon maradni: Egy pénteki napon benéz egy régi barát, kölcsönkér egy „jelentéktelen” összeget következő hétfőig – ennyit tudtunk az első évben megtakarítani… A pénzt és a „barátot” elveszítettük. Megoldjuk, bár nincsenek a háttérben mecénások – fél évig fizetés sincs – ezért vagyunk mi üzlettársak, alkalmazott nélkül. Össze kell tartani, bármi történjék is.
A kültag megunja, kiszáll, de beszáll helyette valaki más. Kültag kell.
Minden figyelem a termelésen – vagyis az adott szó megtartása minden, amink van, de ez nem kevés! Abszolút fizetési fegyelem! Legkésőbb lejáratkor minden számlánk kifizetve! A beszállítók elégedettek, az áru mindig időben megjön: a megrendelők is elégedettek. Nincs probléma: hozzuk az első éves forgalmunkat, nagy sóhaj az év végén…

1996. „Az első számítógép”
Egy 1300-mas „kocka” Lada jobb árut szállítani, mint egy motor, és van már segítségünk is: Édesapám nyugdíj előtt állást változtat, és eljön hozzánk mindenesnek. Feltűnik még valaki, és vele az első számítógépünk (486-os). „Kis lépés az emberiség történetében, de annál nagyobb a mi életünkben.” Az új kolléga ír egy programot, ami nagyot lendít az üzlet fejlődésén, mivel jelentősen megnő az adatfeldolgozási sebesség, a műveleti idő pedig természetesen töredékére csökken. Lezárjuk az utolsó kézi számlatömböt, és ezzel az első korszakunkat. Még ebben az évben elköltözünk egy kétszer nagyobb, földszinti üzlethelyiségbe, és hozzálátunk a raktárkészlet kialakításához. Megszületik a legjelentősebb döntés, ami a cég jövőjét alapvetően meghatározza: fő profilunk a rozsdamentes kötőelem forgalmazás! Év végére kb. 5 tonnát sikerül belőle felhalmoznunk az össze-vissza 55 m2-es boltunk raktárába. Sok biztatást kapunk, megjön az önbizalmunk: TERJESZKEDJÜNK! – ezzel a döntéssel búcsúzunk az óévtől…


1997. „Dupla, vagy semmi!”

„Ha az első 3 évet túléltünk, és vannak már látható nyomai a fejlődésnek, akkor innentől már menni fog!” Minden vevővel és beszállítóval személyes kapcsolatot tartunk fenn, és a párbeszéd fellendíti az együttműködést. Beszerzünk, kapcsolatokat ápolunk, kiadjuk az ajánlatokat, iktatunk, raktározunk, kiadjuk az árut, kiszállítunk, újabb munkatársakat veszünk fel, nem férünk el…
Ahhoz kell egy kis szerencse is, hogy a szomszéd üzlet bérlőjének sikerüljön egy „sokkal megfelelőbb” üzlethelyiséget szereznünk, de azért sikerül, és mindenki örül. Áttörjük a falat és berendezkedünk a másik helyiségben is. „Dupla, vagy semmi! ” Nagyobb terület, több áru, több dolgos kéz, több számítógép, gyorsabb kiszolgálás, nagyobb szakmai kompetencia, terjed a hírünk, nő az eredményünk. Mondhatni minden a duplájára nő. A kisáru-szállító Skoda furgon nagy előrelépést jelent. A motoros áruszállítás már a múlté, bár néhol még úgy emlegetnek bennünket, mint a „motorosok”.

1998. „Szorít a cipő”
Vajon mit hoz a közelgő ezredforduló? Igen, ez a kérdés kezd minket izgatni, vagyis, már a jövőbe tekintünk, nem csak a jelen nehézségein ragad meg a figyelmünk. Van jövőnk! Alighanem rajtunk múlik, hogy milyen lesz. Már ketyeg az első időzített bomba, de ekkor még nem sejtjük. Új beszállítók és termékek a palettán. Még mindig az első katalógusunkat sokszorosítjuk, ami bevált, pedig még anno ’94-ben állítottuk össze. Feltűnik a mai Menet-Trend logó őse, és egyre több publikus hirdetésben köszön vissza. Kicsit felszínesek vagyunk a munkaerő felvétel terén. Talán alábecsüljük ennek a jelentőségét? Pedig sokan megmondták már korábban is, hogy „ne tegyek rossz almát a jók közé…” Azért remek évet zárunk így is, de érezhetően kezd szorítani a cipő itt is – ott is. Van itt valahol a közelben egy bérbeadó csarnok?!

1999. „Az első nagy megpróbáltatás”
Nem tűkön ülünk, hanem csavarokon, amíg az előző bérlő elhagyja a kiszemelt épületet. Probléma és csavarhegyek! Azért ne csavarodjunk be! Ha egy kérdés felmerül, akkor hamarosan a válasz is megérkezik. Az előző évben felmerült kérdésekre választ kapunk: akit áldottunk, amikor bevezette az életünkbe a számítástechnikát, az megismertet minket az árnyoldalakkal is: „átteker” a konkurenciánkhoz, és ami elfér egy zsebben néhány adathordozón, azt nem érzi elég soknak ahhoz, hogy a lelkiismerete e miatt gyötörje. Meg kell tehát tapasztalnunk: elértük azt a veszélyes szintet, amivel már ellenségeket és rosszakarókat lehet szerezni!
Eddig nem is érzékeltük, mennyi áru és felszerelés gyűlt itt össze az elmúlt évek alatt! Az előző bérlő késlekedik a kiköltözéssel, a mi felmondási időnk pedig közben letelik – mennünk kell. A beköltözés cseppet sem zavartalan, nincs időnk berendezkedni, élesben, és teljesen egyidejűleg kell felújítanunk, árusítanunk, és elrendezkednünk. Nem így terveztük, de fel kell találnunk magunkat. Hónapokig tart, amíg minden áru felkerül a raklapokról a polcokra. Ami meglepő, hogy a költözés hónapjában a forgalmunk rekordot dönt. Minden napot leizzadtan, összetörve fejezünk be, de végül felülkerekedünk a káoszon, és el se hisszük, hogy minden a helyén van. Így jön el a 2000. év.

2000. „Átszervezés? Megszervezés!”
Társkiállítóként részt veszünk az első ipari vásárunkon. 15 fős átlag létszám, országos ismertség, viszonteladói hálózat. Jelentkeznek a túlterheltség jelei. A két tulajdonos- ügyvezető már nem képes minden folyamatot személyesen kontrollálni. Időszerű lenne valamit gyorsan átszervezni, „kinőttük” a régi szervezeti struktúrát. Ki mondja meg, hogy csináljuk? Újabb fordulópont: beindulnak az első szervezetfejlesztési képzések. Hatalmas felismerések, ügyes megoldások következnek. Megalkotjuk a cég szervezési terepasztalát, a Szervezési Táblát: 7 osztály, minden elvégzendő feladat látszik, minden poszt jól elkülönül. Vajon ki hány posztot visz? Van, aki 63- mat, van, aki egyet, vagy egyet sem!!? Hozzálátunk a terhelések ésszerű elosztásához. Van, aki megkönnyebbül, van, aki csikorgatja a fogát, van, aki menekül – egyre izgalmasabb a „játék”, van, akinek nem tetszik… Miért? Erre is ránézünk: „Személyzet és partnerkezelés” – ez csak egyike azoknak a tanfolyamoknak, amiket ebben az évben elvégzünk a társammal, és már belátjuk, hogy mekkora jelentőssége van a munkatársak körültekintő kiválasztásának. A seb még sajog, de már kezdjük érteni, hogy mi hol hibáztuk el. Év végi fogadalmak. Az eredmények kiválóak, talán nincs is miért aggódnunk – ezzel lépjük át az Ezredforduló küszöbét…


2001. „Átalakulás”

Kiadjuk az első fényképes termékkatalógusunkat a régi mérettáblázatos változat mellett. Első ízben veszünk részt önálló kiállítóként az Industria ipari vásáron. Mindenki lelkes, kiteszünk magunkért! A létszám 20 fő, az új irodát is kinőjük. Júliusban elkészül egy új, 10 munkahelyes galéria, tárgyalóval, a raktár fölött. A gépjármű park 3 új furgonnal bővül. Folytatódnak a cégvezetési képzések. Az elméleti képzéseket gyakorlati alkalmazás követi. Elkészül az ÁSZF*-ünk első változata. Augusztus 1- én új időszámítást kezdünk: Bt-ből átalakulunk Kft-vé. Szeptemberben bevezetjük az ISO 9000:2000 minőségbiztosítási rendszert. Újabb döntés: új vállalatirányítási szoftvert vásárolunk, 2001. december 31-én lezárunk egy korszakot, és végső búcsút veszünk a jó öreg házi készítésű MT21 névre keresztelt programunktól. Drasztikus növekedés minden téren!! Túl sok – túl kevés? Talán inkább „túl” csábító ennyi eredmény. Valami készül… A két tulajdonos érzi, hogy valami nincs rendben a munkatársak között. Nőttön-nő a feszültség, de még az év vége előtt kifakad a góc: többen távoznak, de tudjuk, ez csak a kezdet…


2002. „Két dudás egy csárdában…”

Mindjárt az év elején további, ellenséges elemek távoznak a cégtől. Egy darabig nagy a hallgatás, de nem tudják eltitkolni, azt, amire készülnek, végül minden kiderül: tervük a cégalapítás azonos profilban, azonos vevőkörrel, azonos beszállítókkal, azonos katalógussal stb. Az előkészületek már hónapok óta folytak – tehát ez okozta a belső feszültséget. Egy tartalékos külföldi beszállító így kíván nagyobb piaci részesedésre, néhány kolléga pedig, akiket magam képeztem ki, extra bevételekre szert tenni. Az előző év végén távozott kollégák közben feltűnnek ugyanannál a konkurens cégnél, ahol a ’99- ben elcsábult munkatárs, de lehet, hogy ez az egybeesés csak a véletlen műve, és nincs benne semmi szándékosság… A partnerekkel töretlenül jó a kapcsolatunk, aggodalomra semmi ok. Óriási viszont a csalódottság és a keserűség bennünk a történtek miatt.
Mindeközben nagy beruházások a számítástechnika terén: géppark bővítés, Januárban program csere. Az új program a Diamond. Egyelőre mindenkinek szoknia, tanulnia kell, de érezhető a minőségi változás. Elkészül a cég első honlapja is. A létszámot pótoljuk, és tavasszal újra kiállítunk az Industrián. A raktár alapterülete egy újabb teremmel bővül. Újabb számítástechnikai bomba robban: e-mail érkezik a saját adatbázisunkkal és egy vírussal, ami „legyalulja” a szerverünk winchesterét. Az adatmentés csak részben sikerül. Gyanú van, bizonyíték nincs. Eltakarítjuk a romokat, és folytatjuk a munkát.
A választások miatt rendkívül visszafogott a piac az év elején, de a stagnálás csak ideig-óráig tart. A szervezetépítés mindezek dacára töretlen, és az eredmények sem maradnak el. Az ügyvezetők leterheltsége az elfogadható mértékre csökken, hiszen az osztályok élén már önálló, felelős vezetők állnak. Kirajzolódik, hogy egy ügyvezető igazgató hatékonyabb lehet, mint kettő. Kvázi sorshúzásos alapon átengedem a posztomat, és a háttérbe vonulok. Tulajdonosként a háttérből kísérem figyelemmel a dolgokat, és nem vagyok teljesen elégedett, ahogy elérkezik az év vége…

2003. „A nagy visszatérés…”
Közös megegyezés alapján visszaveszem az ügyvezető igazgatói posztot. Ezzel nyitjuk az újévet, és így, ismét egy új korszakot kezdünk. Ez a korszak mind a mai napig tart. Gyors átszervezések következnek, és az eredmény nem is marad el. Túljutunk a megpróbáltatásokon, és minden újra a normális kerékvágásba kerül. Ismét kiállítunk az Industrián, aztán debütálunk egy külföldi ipari vásáron is; beindítjuk a rendszeres tájékoztatást, hírlevelek és tájékoztató anyagok formájában. Az eredményeinkről a heti és havi meetingek, és a folyamatosan vezetett statisztikákból szerzek tudomást. A meetingeken célokat tűzünk ki, és stratégiákat dolgozunk ki arra, hogy azokat el is érjük. „Jól mennek a dolgok” állapítja meg a társam, és teljesen visszavonul a cégtől. A szervezés minden területre kiterjed. Sikerül javítanunk a szolgáltatás minőségén is. Kisebb hibák előfordulnak, de ha mi hibázunk, azt mindig elismerjük, és mindent megteszünk, hogy a hibát gyorsan kijavítsuk. Minderről természetesen részletes nyilvántartásokat vezetünk. A folyamatosan fenntartott ISO minőségbiztosítási rend-szerünk adja meg a kereteket a szolgáltatás színvonalának emeléséhez, a WISE* pedig etikai standardokat állít elénk, és hatékony menedzsment eszközöket biztosít a cég irányításhoz. Ezeknek a hatékony eszközöknek a gyakorlati alkalmazásában állandó WISE konzultánsunk segíti a munkámat. Így persze könnyű eredményes évet zárni!


2004. „10 évesek lettünk”

Nehéz kezdés, kitartó munka, eredményes évzárás. Az acél világpiaci ára szinte napról-napra emelkedik, és ez minden területre begyűrűzik. Kína felvásárol minden nyersanyagot, emiatt Európában helyenként akadozik a gyártás. Az áremelés nem valami népszerű a piacon, de nincs mit tenni, nekünk is több lépcsőben emelnünk kell. Óriási kihívások, és izgalmak egész évben! Több valaha elért rekord megdől (Árbevétel, forgalom, árukészlet)! Sikerül hozzájutnunk egy megfelelő méretű raktárhoz, a meglévő mellett, amelyeket így össze tudunk nyitni, és nem csak a raktári kapacitást, de a tényleges raktárkészletet is jelentősen meg tudjuk növelni. Nincs is panasz a szállítási készségünkre. A cég továbbra is önerős, tőkeerős, és a beszállítók nagyra értékelik a pénzügyi fegyelmet. Soha nincs fizetési késedelem. Fő beszállítónk „AA” minősítéssel tisztel meg bennünket. A legkifogástalanabb szolgáltatásban részesülünk. A beszállítások teljesen „menetrendszerűen” zajlanak hétről-hétre, szinte óramű pontossággal. Az alvállalkozóinkat nagy gonddal választottuk ki az évek hosszú során. Úgy a fő beszállítóink, mint a szállítmányozóink, a Könyvelőnk éppen úgy, mint a jogi képviselőnk stb., mind-mind hozzájárulnak a cég eredményeihez, és az egyre tökéletesedő szolgáltatási színvonal fenntartásához. A kintlévőségeinket hatékonyan és eredményesen kezeljük. Az átlag dolgozói létszám 20 fő. A vezetői posztokon stabil és hozzáértő munkatársak állnak. Az év a nehézségek dacára több mint 25% növekedéssel zárul.

2005. „Stabilizálódás”
Ez egy pörgős év, gyorsan szalad az idő: ismét részt veszünk egy hazai és több nemzetközi vásáron; kiadunk egy új katalógust 500 új cikkel; bemutatunk egy teljesen új weboldalt; eddig nem látott mértékben megszilárdítjuk a belső rendet, és a morált; óriási hangsúlyt helyezünk a szolgáltatás minőségének javítására; tökéletesítjük a termelési folyamatokat, precíz kimutatásokat és nyilvántartásokat vezetünk; pontosan, mindig határidőre fizetünk a beszállítóinknak, a hivatalos szerveknek (és a munkatársaknak is); tisztességes és hatékony módszereket alkalmazunk, hogy a követeléseink is időre befolyjanak; az eltelt, több, mint 11 év archív anyagait egy példaértékűen áttekinthető irattári rendszerbe foglaljuk; sikeresen megújítjuk az ISO minőségbiztosítási rendszerünket… Kell ennél több? Igen: Növekvő forgalom! Növekvő forgalmunk igazolja a versenyképességünket az árak és a szolgáltatások terén. Felmérések bizonyítják, hogy elégedettek velünk a vevőink, beszállítóink, az alvállalkozóink, a munkatársaink és mellékesen mi a tulajdonosok is. Most az egyik tulajdonos írt, de a következő számban talán lesz hely arra, hogy megszólaltassuk a többieket, és maguk mondják el, milyennek találják az együttműködésünket. Kérem, írjon erről Ön is, ha van véleménye!

Nos, sikeresen zártuk ezt az évünket is, dacára mindannak, amit idén olyan gyakran lehetett hallani a piaci trendekről!

Igen, ez mind a Menet-Trend. Volt sok jó, és volt sok rossz is, de élünk, és töretlenül fejlődünk!

2006-ban többet szeretnénk találkozni Önnel hivatalos időben és azon kívül is! Hogy ez megvalósulhasson, útjára bocsátjuk ezt a magazint, és ügyfélklubot szervezünk, ahol találkozhatunk, gondolatokat és tapasztalatokat cserélhetünk. Önt is szeretettel várjuk!

Visszatekintés II. – 2006-tól 2007-ig

2006. „Reped az érettségiző zakó”
Januárban útjára indul a NONOX Világ, a cég hivatalos magazinja. Elsődleges célja a rendszeres és közvetlen kommunikáció a partnerekkel, avagy „információ első kézből”. A Magazinnal párhuzamosan megújul a cég honlapja a www.menet-trend.hu. Daniela  rendhagyó kezdeményezése: legyen az éves leltár december helyett januárban! Eredmény: kihasználatlan pangás az ünnepek alatt  decemberben, helyette kényszerszünet egy aktív héten januárban. Soha ne változtass azon, ami bevált! Öten veszünk részt  februárban a WEH kiképzésen Illertissenben, május 1-től indul a hivatalos képviselet Magyarországon. Kiállítunk az Industrián és a  Construmán. A NONOX sakktáblán, és a csillogó-villogó NONOX kötőelemeken kívül egy WEH gyorscsatlakozókkal felszerelt Audi A6-os motort is bemutatunk a standunkon. Április 2-án indul az 1600 km- es, 2 hetes Narconontúra (drogellenes kerékpártúra az ország  határai mentén, melynek célja, hogy a fiatalok stabil adatokat kapjanak a drogokról hozzáértő szakemberektől). A túra  kezdeményezője, szervezője és egyik résztvevője én magam vagyok. A statisztikákban mutatkozó gyenge kezdést látványos  erősödés követi az év második felében, 30% körüli növekedés az év végéig. Kinőttük a régi szoftverünket, kell egy új…  Szoftverkeresés; kiválasztás, szerződéskötés, pályázat. Üzletnyitás szeptemberben a székhelyünkön. A hely nem a legmegfelelőbb  erre a célra (eleve szűkös a hely), de kipróbálásra megteszi. Az ötlet beválik, a várakozási idő csökken az által, hogy nem közvetlenül  a raktár, hanem egy külön árukiadó egység szolgálja ki a betérő vásárlókat. A raktár tehermentesül, a reklamációk száma a minimumra csökken. Sikeres ISO audit augusztusban, dicséret a fejlődésért, és a szabályozott folyamatokért. Bukaresti  vásár októberben. Az októberre tervezett szoftverváltás év végére halasztódik. A csúszást kihasználva tanulunk, gyakoroljuk az új  szoftver használatát. Decemberben leltár.

2007. szoftverváltás
Terv: évet zárunk a régi szoftverben, és az új évet már az új szoftverben indítjuk.
A terv jó. A megvalósítás nem. Nem sikerül betölteni az adatokat, komplikációk adódnak, az indulás csúszik. Megfeszített munka, majd  „elrugaszkodás” január 16-án. Az eltelt 2 hét minden bizonylatát rögzítenünk kell az új rendszerben is, csak így lesz meg a  teljes év az új szoftverben. Hiába minden igyekezet és az éjszakába nyúló munka: az ügymenet tarthatatlan módon lelassul,  rendszeres fennakadások, kiakadások, a reklamációk száma az egekbe szökik. Drámai döntés 19-én: VISSZAÁLLUNK! Összeírjuk a hibákat, fejlesztési igényeket; az új kitűzött időpont: április. Közben megkapjuk a jó hírt: megnyertük a pályázatot!!!
Februárban WEH konferencia a Hotel Héliában. A 2006-os Narconontúra sikeres volt, a célja sajnos továbbra is aktuális, így idén is  megrendezzük! Az április hideg, a nyár kiesik a tanítási szünet miatt, az új időpont a szeptember, addig pedig 2 sajtótájékoztatót  tartunk a Dunán. Neves művészek állnak az ügy mellé, több rádió és televízió mutat érdeklődést. Új negyedéves magazinunk, a  NONOX Menetrend debütál, cikkeinket átveszi az Ezermester. Sokat vállaltunk be idénre, nő a terhelés, de nincs visszaút! Most derül  ki, kire számíthatunk… A gyengék feladják, kihullnak, kényelmesebb állás után néznek, az erősek kitartanak és megmutatják nekik!  Az áprilisra, majd az augusztusra kitűzött szoftveres átállások az idő közben felmerült nehézségek miatt tovább tolódnak. Újabb döntés: mivel az új szoftver elsősorban a boltban mutatkozott nehézkesnek, csak a központban állunk át, az üzletben nem. Az üzlet  nem csak e miatt költözik, hanem a helyszűke miatt is. Nyitás júliusban, a Teve utcában. Az új üzlet tágas és a legtöbbek számára  könnyebben megközelíthető, mint a központ. A szolgáltatások változatlanok, csak az árukiadás helyszíne változott meg. A termékkör  további szerszámokkal és MAKITA kisgépekkel bővül, az árucikkeink száma meghaladja a 60 ezret!
A Teve utcai bolt a kezdeti nehézségek ellenére beindul és egyre javul az eredménye, így a figyelmünk fokozatosan visszatér a  szoftverváltásra. A legutolsó kitűzött időpont október 24. Az előtte lévő hosszú hétvégét a betöltött adatok tesztelésére szánjuk, azonban nincs mit tesztelni. Hiába vettünk fel egy projekt menedzsert, aki az átállást kézben tartja, ha a szoftver gazdái nem töltik  be időre az adatokat. Nincs kihez fordulnunk és nekik hiába panaszkodunk, ezzel nem érünk el túl sokat, a dolgok nem úgy mennek,  mint szeretnénk. Végre eljön az éles indulás napja, és belepottyanunk a mélyvízbe. Semmi nem egyezik, semmit nem találunk, de  valahogy mégis beerőltetjük az új rendszert, igaz közben a régit figyeljük, amíg nagyon el nem távolodunk tőle, és el nem avulnak  benne az adatok. Már nincs visszaút! Egyesek keményen, mások keményebben dolgoznak, a mag 14-15 órákat húz le naponta és a  munka, hétvégeken is folyik. A magazinunk 3 egymást követő havi száma kimarad – ez egy házasságban jót jelent, de a cégünk  életében nem. A reklamációk száma túlságosan magas, pedig mindent elkövetünk, hogy alacsony szinten tartsuk. Ön nem vette észre? Ennek örülök! Viharban érik össze a legénység! Érdemes kipróbálni! Közeleg az év vége, készülünk a leltárra. A 2008-as üzleti  tervünk elkészült, és sok kellemes változást tervezünk…

 

Visszatekintés III. – 2008-tól 2012-ig

2008 „Előbújik a mormota”
Február 2. napján előbújik a „mormota(1)” 5 éves „téli álmából”, avagy a csendestárs „megszólal”: „Ha válság van, akkor tessék zsugorodni! Vágjuk csak vissza gyorsan a kiadásokat – kezdjük mindjárt a marketinggel! Nem kell ide magazin! -ing se kell!

Majd én megmutatom; nekem 3 cégem volt (már csak ez az egy van…)! Majd én mondom, mit csináljatok! Vegyetek példát  “Bumburnyák Imiről”, ők csak hárman vannak, és mégis milyen ügyesek..!”
Február közepén nekem már kicsit sok a jóból, és a hóból, 2 hét intenzív: tüdő-, mellhártya- és szívburokgyuszi egyszerre… Semmi  baj, erős szervezet mindent kibír! Nem adom fel ilyen könnyen! „Die hard 1.”
A „pro-” jelentése „mesteri”. (Hogy hívták tehát Prokofjevet(2), mielőtt híres zeneszerzővé lett? Nyilvánvalóan Kofjevnek.) Hogyan  nevezhetném ezek alapján, újonnan bevezetett „vállalatirányítási rendszerünket”, proAlphának, vagy inkább csak „Alphának”? Az  “Omega” találóbb lenne! Nincs semmi baj, hiszen egyszer, Franciaországban alvázig merültünk a sárba teherautóval, és 2 Jeep 8  füstölő kerékkel, mégis 10 perc alatt „kirántott” bennünket (a felszaggatott aszfaltot pedig simán vissza lehetett javítani). Nos, a mi  Omegánk (nem a karóra, nem az együttes) nem volt ugyan olcsó, viszont rohadt drága volt, úgyhogy nézzünk gyorsan 2 (legyen inkább 3 ) Jeep után!
„Nem lehet így dolgozni”, mondja Értékesítési vezetőnk, és lelép Görögországba. Én is megyek, mondja Logisztikai vezetőnk, és  meglép ő is… Sebaj, de még így is marad bent túlsúly, egy „mormota”. 5-ből visszakapcsolok 2-be, és erre újra egy mentőben kötök ki, csak most vesekő a diagnózis: Die hard 2: még van 5 életem a 7-ből! Fanni babát szeptemberre várjuk, de csak októberre érkezik  meg. Gyönyörű, egészséges kislány – hopp, ebben a játékban lehet nyerni is, nem csak veszíteni?! Az életerő visszatér, sokk helyett újra itt a boldogság, viszont a szeptemberre tervezett Narconontúra egyelőre elmarad.
Nos, könnyű lehet szép időben, terhek nélkül léghajózni! Mi dobtunk ki homokzsákokat (dobni se kellett, kiugrottak maguktól), volt jó és rossz az évben, de minden jó, ha a vége jó! Végül is jó évet zártunk!


2009 „15 évesek lettünk!”

Jaaaj, de jó sok jó tanácsot kaptunk már! Itt az ideje valamin változtatni..! Júliusra papíron a megállapodás: indulhat részemről a  kivásárlás! Kicsit hosszú ez a centiméter, de legalább látszik már az alagút vége!
Mi mást mondhatnék még az évről? Olyan  síelésélmény féle… Elég sokan szlalomozunk a pályán lefelé, figyelni kell egymás mozgását, néhányan a síbotokkal hadonásznak, a  nyuszik pedig elinalnak. Na, és a közönség legalább élvezi? Hát persze, hiszen az árak sose látott mélyrepülésben vannak! Vagy  mégsem? Hogy ők is szlalomoznak, és őket is kaszálják?! Ki ezt mondja, ki azt…
Csavaros sakktáblánk minden esetre újra sikert arat  ott, “Ahol az ipar üzletet köt”, de úgy érezzük, hogy ennek a parádénak is nagyobb már a füstje, mint a lángja.
Teve utcai üzletünk megtette a dolgát a szoftveres átállás idején, így a “Teve a nyár derekán hazatér” a Központba. Púp a háton?  Neeem, csak jobb, ha a Drága Vásárló mindent egy helyen megkap, és nem kell néhány spéci áruért átkelnie a Dunán! Teve utcai  üzletünket azért nyitottuk, hogy a Központban zavartalanul állhassunk át a pro nélküli “Omegára”. Megtörtént, a Teve visszatérhet!
A “homokzsákokat” már kidobtuk (volt ott minden, még könyvelő is), a “Mormota” is visszabújt a barlangjába, egy Csillag (Robi)  feltűnik értékesítésünk égboltján. Várva-várt Rozink visszatér GYED(3)-ről (egy gyönyörű kislánnyal), Jónás Sanyink – Nonox Világ  Magazinunk szülőatyja – a Logisztika élére áll, WEH(4) divíziónkat pedig egy időre személyesen veszem kézbe, ami együttesen  megteremti cégünk stabil alapjait. Sorra érkeznek az elégedett visszajelzések hűséges vásárlóink köréből, pedig a sípályán  körülöttünk sok a sebesült… Ezt a nehéz évet egy fantasztikusan sikeres nemzetközi ügyvezetői kurzus lezárásával koronázom meg. Üzletileg a legjobb befektetetés a saját képességeink fejlesztése!

2010 „Éhezők viadala”
A “műlesiklás” folytatódik – van, ki “Éhezők viadalának(5)” mondja… (Igaz ez egy későbbi filmalkotás, de az allegória(6) brutálisan helytálló! Ha még nem látta, nézze meg, mert ilyen jól semmi sem ábrázolhatja a “magyar körzet(7)” helyzetét!!! Gyenge idegzetűeknek
nem ajánlom!)
Mi magunk fegyvernemet váltunk, üzletiesen úgy mondjuk: “profiltisztítás” – valójában erősítjük az erősségünket, ami ez: “25 ezer féle saválló kötőelem ipari felhasználóknak, nagy tételben a legjobb áron”.
Júliusban meglátja a napvilágot Marci fiam, a kis „marcona”, szeptemberben pedig “kikel” első fiókánk, a Gyorscsatlakozók. hu Kft., de marad „Menet-Trend mama” mellett a  fészekben – jó neki itt. Mindenkinek jó. Még csak fióka, de máris milyen merész! Új vállalatirányítási rendszert vezet be, nagyon ügyes! A kísérlet beválik! A rendszer olyan jól szuperál, hogy a Menet-Trend-ben is be kéne vezetni! Igen ám, de mi legyen az “Omegával”? A pályázati feltételek szerint 5 évig kötelező használnunk, ami majd csak 2011 októberében jár le… Rajtunk kívül még 15 kárvallott  felhasználó érdekszövetséget alkot – póker arc, mi mindent egy lapra teszünk! Az a lap egy kérvény, ez áll rajta: “lejárati időn belül  lecserélni..!” Mi lesz ebből?!
Csavarjaink sztárok az ipar egén: erőművi hűtőtornyok a sivatagban, olimpiai stadionok Londonban, szennyvíztisztítók Csepelen,  hídvilágítás a Dunán… A büszkeség elégedett hulláma átsuhan tekintetemen, de azért lehetne egy kicsit gyakrabban is Olimpia!

2011 „A centi vége„
Próba-szerencse: legálisan átállhatunk az új vállalatirányítási rendszerre, és ezzel rabláncunk a mélybe süllyed, lendületünk pedig  simán felvisz a következő dombra! Nincs erőfeszítés, csak javuló eredmények és még több elégedett partner! Tömegében jóval, értékében „csak” 25%-kal növekszik az értékesítés! Ilyen jó csapatban, öröm a munka! Csillag Robi az értékesítés élére hág – és ez  meg is látszik az eredményeinken! További új csapattagok érkeznek, akiket magam válogatok meg, méghozzá egy, a HCA-ban tanult  toborzási és kiválasztási módszer segítségével, melyből a legfőbb felismerésem: „eddig fordítva ültem meg a lovat!” A  Gyorscsatlakozók is egyre merészebb a kapcsolatépítés terén, a termékeink minősége pedig kiváló. Elfogynak a centi utolsó beosztásai is, a következő évre pedig, csak azért is, egy ütős marketingképzést helyezek kilátásba magamnak!
Megérdemlem!

2012 „3. költözésünk”
Vigyázat a mormota harap! Az igazi talán nem, de ez bizony még megkapott a végén, amikor végül katapultált hőlégballonunkból. Ezt azért nem vártam volna, de nem is értem igazán, most a kezembe akart harapni, vagy a ballont akarta kiharapni?! Figyelmemet gyorsan áthelyezem a tájolómra, amivel megállapítom az új útirányt, és ez a kis méregzsák végleg eltűnik a szemem elől. A cég még  soha sem volt ennyire stabil, bár az „időjárási viszonyok” még kedvezőtlenek. Az év folyamán több, mint 200 partnerünket személyesen is meglátogatom, és e közben folyamatos elégedettségi és igényfelméréseket végzünk az értékesítők és a technika  bevonásával. Az eredmény várakozáson felüli, amelyet hamarosan honlapjainkon is publikálni fogunk. A személyzet töltődik, a morál  egyre erősödik, és a helyzet lassan megérik egy minőségi székhelyváltásra. Ezen már évek óta töröm a fejem, de most, végre  elérkezett az idő. Az előkészületek már folynak és január első napjaiban átívelünk a Duna felett, egészen a IV. kerületi Baross utcáig, ahol kellemes környezet, és ideális körülmények várnak bennünket és hűséges megrendelőinket. Mindenki a költözés kellemes  lázában ég! Elindult a visszaszámlálás, hogy fennállásunk 19. évfordulóját, már az új helyünkön ünnepelhessük!

Szószedet: 1. mormota: Téli álmot alvó, zömök testű mókusféle, hegyi rágcsáló állat. 2. Prokofjev: Szergej Szergejevics Prokofjev (Сергей Сергеевич Прокофьев) (Szoncovka, Ukrajna, (Orosz Birodalom), 1891. április 23.– Moszkva, 1953. március 5.); orosz zeneszerző, zongoraművész. 3. GYED: gyermekgondozási díj Magyarországon az egészségbiztosítás ellátásainak keretében, kizárólag a biztosítottaknak járó, havi rendszerességű, jövedelemarányos pénzbeli ellátás, mely a szülő jövedelem-kiesését hivatott pótolni. 4. WEH: A WEH GmbH-t Erwin Weh úr alapította 1973-ban. Fő tevékenysége nyomás- valamint üzemi és szivárgási tesztelésre használt gyorscsatlakozók tervezése és fejlesztése. Magyarországi képviselete a Gyorscsatlakozók.hu Kft. 5. Éhezők viadala: Az éhezők viadala Suzanne Collins amerikai írónő hasonló című trilógiájának az első kötete. A könyvből azonos címmel film is készült, melyet 2012-ben mutattak be. 6. allegória: hosszabb gondolatsoron végighúzódó hasonlat vagy megszemélyesítés, ezt tartalmazó költemény. 7. magyar körzet: Az Éhezők viadalában Észak-Amerika romjain található Panem országa, ahol a ragyogó Kapitólium és tizenkét távoli körzet fekszik. A Kapitólium kegyetlenül bánik Panem lakóival…

2014 „Keleti nyugalom, nyugati kényelem“

Eddigi talán legzavartalanabb évünk, amelyet a koncentrált termelés (munka) jellemez. Ügyfeleink kezdik megszokni a webáruházunk nyújtotta előnyöket, mi pedig az új helyünket a Barossban. A Vezetők Üzleti Klubját havi rendszerességgel megtartjuk a Lurdyban a Cégdoktorokkal, szerintünk nagy sikerrel. Az egyetlen komolyabb rendellenesség az év folyamán, hogy egy nagy esőzés alkalmával durván beázik az egyébként teljesen száraz és tiszta pincei irattárunk, aminek teljes tartalmát át kell költöztetnünk egy másik helyre, ami 2 napi megfeszített csapatmunkával jár. A cég több évtizedes múltja jelentős iratmennyiség felhalmozódását eredményezte, aminek rendszerezett tárolása egyébként is komoly felelősséget ró ránk. Augusztusban a csapatépítő bográcsparti legalább olyan emlékezetes a szabad ég alatt, mint amilyen az év végi bankettünk az egyik legfelkapottabb éteremben.

2015 „Képzés = bevétel”
Nem szeretek dicsekedni, de ez egy jó év, ami szép növekedést eredményez. Az első 3 hónapot  egy külföldi továbbképzésen töltöm, ami úgy látszik, jó hatással van a cégre, mert ezalatt is minden szépen és jól alakul. 2 jó emberünk, Somogyiné Éva és Betti lánya Svédországba költöznek, ami miatt aztán 4 új embert veszünk fel. Mártit a pénzügyre, Cintit a logisztikára, Nórát a személyzeti területre, Zolit pedig a raktárba. Csillag Robink eközben „átteker“ a Menet-Trendből a Gyorscsatiba, ahol gyorsan bizonyítja rátermettségét, és gyorsan mutatkoznak az eredmények. Szeptemberben ismét elindul a Narconon Bringatúra, amit nem csak alapítottunk, szervezünk, és finanszírozunk, de személyemben részt is veszünk a 2 ezer kilométeres biciklitúrán. Szlogenünk és küldetésünk ez: „2 ezer km, 2 keréken, 2 hét alatt, 2 ezer gyerekért“. Ezzel szinte párhuzamosan elköteleződünk Légrádi Márk ‘Vitorlás Földkerülés Egy Nemes Célért’ elnevezésű, jótékony célú kampánya mellett is, amelyről bővebb információ magazinunk 11. oldalán olvasható. Metabó kampányunk tetszik az aktív ügyfeleinknek, és nincs is okuk semmi panaszra, mert mindenki megkapja, amire a bélyegeket gyűjtögette az év során. 2 vezető beosztású kollégánk novemberben sikererel zárja 2,5 éves vezetői képzését, az „Alapköveket”.

2016 „Az innováció éve”

Mindjárt az elején egy veszélyes bevetéssel rugaszkodunk neki az évnek, ami nem más, mint a rettegett Cripto Locker vírus támadásának sikeres kivédése. Kivédtük, de azért természetesen alaposan kivizsgáljuk a történteket, és levonjuk a szükséges következtetéseket. Az esetet az informatikai rendszerünk teljes és gyökeres átszervezése követi, majd a telefonrendszerünk kerül sorra. Addig folytatjuk a reformokat, amíg az összes elvárásunk mellé pipa nem kerül, és meg nem valósul, hogy van egy modern és biztonságos informatikai és telekommunkációs rendszerünk, jövőbe mutató extra tulajdonságokkal. Márciusban egy átfogó felmérést végzünk az ügyfélkörünkben, amiből sok kérdésünkre választ kapunk, és ebből okulva fejlesztjük tovább a tevékenységünket. A kettővel korábbi évünket még meghatározó nyugalmat ez évben egyébként is a fejlesztések, és a méhkasra jellemző sürgés-forgás jellemzi. Újabb munkatársak érkeznek az értékesítésre István, Dóri és Anita személyében, akik mindjárt egy új CRM (értékesítést támogató rendszer) bevezetésének is részesei lehetnek. Októberben 2 ipari vásáron is kiállítunk, az első a TIB, Bukarestben, a második pedig az Automotive Expo Budapesten, és a kettő között alig néhány nap telik el. Novemberben felújítjuk az irodát, és elkészítjük a 2017-es üzleti terveinket. Nem unatkozunk, de azért néha közös kikapcsolódásra is futja az az energiánkból, így többek között egy bowling, majd egy főzőversennyel egybekötött bográcspartira, és 2 szép kirándulásra is sor kerülhet. SZA

2017.

Visszatekintve nem is tűnik túlságosan hosszú időnek ez a 24 év, amióta megalakultunk (ha az előzményeket is figyelembe vesszük, amióta az én kedves, ex-üzlettársaimmal elkezdtük a tevékenységet, akkor 27), holott közben a kisfiamból szakállas férfi lett, na, és született 2 unokám, a saját kicsikről nem is beszélve.

Hihetetlen, de ez, ahol most vagyunk, már az ötödik székhelyünk, és bár jelenlegi gárdánk cégünkben eltöltött munkaidejének átlaga közel 10 év, elég sok arc megfordult már nálunk – ha nem is annyi mint egy Mc-ben… Átgondolva, hogy a csavarok – főleg a rozsdamentes csavarok – hűvös és személytelen tárgyak, úgy érzem, hogy nálunk azért mindenkit megérint a szokásosnál emberibb hangvétel, és az, hogy itt az őszinte szó még a guruló forintoknál is többet ér. Büszke vagyok rá, hogy amit vállalunk, azt teljesítjük is, de arra is, hogy nem csak a  munkatársainkat, de az ügyfeleinket is gondos körültekintéssel választjuk ki, és nem akarunk „mindenfajta“ elvárásnak illetve minden széljárásnak megfelelni. Az a szemléletünk, hogy nem csavart adunk el, hanem megoldásokat nyújtunk arra, amit mi tudunk megoldani a legjobban. Ezek a működésünk fő összetevői, és a sokszor nyakatekert és érthetetlen állami szabályozáson kívül nem gyakorol ránk senki hátráltató befolyást. Csak így van ennek értelme.

Az idei évünk a Duna, nem pedig a Sebes-Kőrös folyásához hasonlatos, tehát nem bukósisakra, hanem jó tervezésre és szervezésre van szükségünk. Az ilyen időszakok hatékonyan használhatók mindazon folyamat és infrastruktúra fejlesztésekre, amiktől nem csak a munkavégzés, hanem a vásárlás is hatékonyabbá és kényelmesebbé válik. Ennek megfelelően beütemeztük és végrehajtottuk több, mint 30 ezer cikkünk rendbetételét a vállalatirányítási rendszerünkben, ezekhez feltöltöttünk a webáruházunkba több, mint 190 ezer új fotót, felújítottuk az irodáinkat és új emberekkel gyarapítottuk a munkatársi gárdánkat.

Mi a rozsdamentes csavarozás specialistái vagyunk, ennek megfelelően az ügyfeleink is specialisták, így mindig rájuk gondolunk, amikor új termékeket vezetünk be, mint amilyen például az acélhoz és a rozsdamentes acélhoz egyaránt használható Flexovit Perflex vágó és csiszoló termékcsalád a Saint-Gobaintól, a kobaltos fúrószárak és készletek vagy amilyenek a palettánkon újonnan megjelent kéziszerszámok. Érdemes tehát figyelni a hírleveleinket, mert ezekről folyamatosan küldünk tájékoztatókat. Az új termékek hamarosan a webáruházunkban is megjelennek.

Szöllősy András
A Menet-Trend Kft. Alapítója